Hur man går ner i vikt snabbt som ungdom


Tonåren eller ungdomsåren är en viktig fas i livet. Det är i den här åldern som flera hormonförändringar inträffar. Det är också en viktig tillväxtfas, och kräver därför extra uppmärksamhet för att hålla kroppen och sinnet i schack. Tyvärr har brist på fysisk aktivitet och ett överflödigt intag av skräpmat fått många tonåringar att bli överviktiga. Övervikt påverkar självförtroendet, och många ungdomar väljer att hoppa över måltider eller att följa konstiga dieter och svälta sig själva i försök att uppnå sin målvikt. Resultaten blir förstås sällan som förväntat, och många ungdomar drabbas av ätstörningar som anorexi och bulimi, vilket leder till näringsbrist.

Om du är en överviktig tonåring är det viktigt att veta att du inte behöver svälta dig för att gå ner i vikt. Det enda du behöver göra är att följa de mest grundläggande reglerna, nämligen en balanserad kosthållning och träning. En hälsosam kombination av dessa två faktorer kommer hjälpa dig att nå din målvikt. Ja, det kan vara svårt och ta tid, men du förtjänar att må bra – såväl i kroppen som i sinnet.

Hoppa inte över måltider

Att hoppa över måltider är faktiskt kontraproduktivt när det gäller viktnedgång. Faktum är att du bör äta flera mindre portioner, med 3 – 4 timmars mellanrum. Totalt sett bör du äta minst fem måltider om dagen. Att äta flera mindre portioner bidrar till en stabil blodsockernivå. Många tror att de kan skära ner på sitt kaloriintag genom att hoppa över frukosten, men faktum är att det ofta leder till större hunger och ett större matintag vid lunchen.

Drick mycket vätska

Att dricka mycket vatten innebär att du inte frossar i läsk och juice, som innehåller många kalorier. Vatten är det överlägset bästa alternativet eftersom det förser kroppen med nödvändig vätska, och eftersom det rensar kroppen på gifter. Många rekommenderar att man dricker minst tre liter vatten per dag. Du kan även dricka fruktjuice utan sötningsmedel, som spätts ut med vatten, eller mjölk med låg fetthalt. Grönt te är också ett bra alternativ för den som vill gå ner i vikt. Kom dock ihåg att fruktjuice och grönsaksjuice inte innehåller några fibrer, så det är bättre att äta frukt och grönsaker än att dricka dem.

Ät inte efter 20.00

Att småäta sent på kvällen är knappast bra för viktnedgång, så du bör äta middag innan 20.00. Om du är sugen på något sött efter maten kan du ta en kopp te eller frusen yoghurt. Undvik småätande på kvällen så mycket som möjligt, för det du äter lagras i kroppen och förvandlas till fett. Borsta tänderna efter maten för att avstå småätande mellan 21.00 – 06.00.

Avstå onyttig och processad mat

Vi är nog många som älskar chips, pommes frites, tårta, korv, kakor, paj och godis. Det smakar bra, men samtidigt innehåller den här sortens livsmedel en ohälsosam nivå mättat fett och socker, vilket leder till viktuppgång. De har också en hög kolesterolhalt. Den som vill bli hälsosam bör ersätta dessa matvaror med frukt och grönsaker. Det kanske inte låter så lockande, men det finns många sätt att sätta krydda på dessa matvaror. Du kan äta dem tillsammans med jordnötssmör eller hummus, eller ta en näve osaltade nötter eller popcorn utan salt och smör. Grekisk yoghurt är också ett bra sätt att höja din ämnesomsättning, och du kan med fördel ta lite honung och bär till den.

Undvik trista dieter

Trista dieter är ett stort nej för den som vill gå ner i vikt på lång sikt. Alla gamla dieter utlovar en snabb viktnedgång, och visst ger de resultat – men resultaten är kortsiktiga och medför ofta näringsbrist och hälsofara. Som tonåring behöver du ett intag av alla viktiga näringsämnen för att hjälpa kroppen växa. Trista dieter innebär att du hoppar över en stor del av de viktiga näringsämnena, så den vikt du lyckas gå ner kommer med stor sannolikhet att komma tillbaka när du slutar banta.

Promenera så mycket som möjligt

För att kunna gå ner i vikt på ett bra sätt behöver du göra träning till ett naturligt inslag i vardagen. Att promenera är ett jättebra sätt att bränna kalorier – i genomsnitt kan en människa bränna sex kalorier på en minuts promenad. Börja med att promenera 1,5 km/dag, och kom ihåg att gå ganska hastigt. Sakta ned om du märker att du blir andfådd, och öka avståndet gradvis. Ta trapporna istället för hissen. Enligt vissa studier kan man förlänga sin livslängd med tre år genom att promenera en kvart om dagen! Det här är utan tvekan ett av de enklaste sätten för tonåringar att gå ner i vikt.

Följ Elwira på Facebook

Om du vill läsa fler intressanta artiklar i framtiden!