Minska sötsuget, kort- och långsiktiga lösningar


Läsk, godis och andra sötsaker är i dag oerhört vanligt att man trycker i sig var och varannan dag. Men många tänker inte på att socker kan vara väldigt beroendeframkallande. När man en gång vant sig vid att äta det ofta kan det vara väldigt svårt att sluta med socker och minska sötsuget.

Kortsiktigt

  • Var snäll ibland. Ät lite av det du är sugen på, kanske en liten kaka eller en enda godisbit. Att få lite av det du älskar kan hjälpa dig undvika känslan av att gå miste om något och dämpa sötsuget. Försök hålla dig till max 150 kalorier.
  • Kombinera mat. Om tanken på att sluta efter en kaka eller en liten godisbit känns omöjlig kan du ändå bli mätt och tillfredsställa ditt sockersug på samma gång. Du kan kombinera ditt sockersug med hälsosam mat. Om du till exempel älskar choklad kan du doppa en banan i chokladsås, eller äta mandlar tillsammans med chokladbiten. På så sätt kan du få bort sötsuget och få i dig hälsosamma näringsämnen på samma gång.
  • Sluta tvärt. Att sluta äta socker fungerar för vissa, även om de första 48 – 72 timmarna kan vara riktigt jobbiga. Vissa personer märker att ett tvärt slut gör att suget försvinner efter ett par dagar. Andra kan fortfarande vara sugna på socker, men kan med tiden träna sina smaklökar att nöja sig med mindre.
  • Tugga tuggummi. Om du inte vill ge vika för sockersuget kan du prova att tugga tuggummi. Forskning har visat att tuggummi kan minska suget efter mat och hjälper dig att sluta äta godis.
  • Välj frukt. Ha frukt i närheten innan sockersuget slår till. Frukt förser dig med fibrer och näringsämnen, och självklart en viss sötma, som hjälper dig att ta bort sötsuget. Se till att ha ett lager med nötter, frön och torkad frukt. Ha dem i närheten så att du enkelt kan välja dem istället för den gamla vanliga sockerbomben.
  • Rör på dig. Promenera iväg när sockersuget slår till. Gå runt kvarteret eller gör något annat som får dig att byta miljö. På så sätt kan du sluta tänka på maten du är sugen på.
  • Välj kvalitet över kvantitet. Om du behöver unna dig socker kan du välja något dekadent, så länge det är litet. Du kan till exempel äta en mörk chokladtryffel istället för en stor chokladkaka. Njut av varje tugga – långsamt. Ta inte farväl av dina favoriter – du kommer bara äta större portioner så småningom. Lär dig göra små portioner till en del av din kost, som en njutning, men fokusera på att fylla magen med mer hälsosamma alternativ.
  • Ät regelbundet. Att vänta för lång tid mellan måltiderna kan få dig att välja sockerrik och fet mat. Att äta var tredje till var femte timme kan hjälpa dig stabilisera ditt blodsocker och undvika irrationellt beteende. Välj mat som är rik på protein och fibrer, som fullkorn och grönsaker.

Långsiktigt

  • Undvik artificiella sötningsmedel. Det finns inget nyttigt socker. Artificiella sötningsmedel kanske låter som en bra idé, men de minskar inte sockersuget och har inte en enda bevisad positiv effekt på fetmaepidemin.
  • Belöna dig själv för att du lyckas stå emot sockersuget. Din belöning kan vara liten eller stor. Kom ihåg varför du kämpar, och belöna dig själv för varje steg du lyckas ta.
  • Sakta ned. Ge dig själv en vecka där du fokuserar på sockersuget och tänker på det du äter. Misslyckanden beror ofta på bristande planering. Sakta ned, planera, och ät det du planerat istället för att äta i desperation.
  • Få stöd. Många personer vänder sig till söt mat när de är stressade, deprimerade eller arga. Mat löser dock inte emotionella problem. Fundera på om ditt sockersug är förknippat med känslor, och om du behöver hjälp att hitta andra lösningar på de emotionella problemen.
  • Gilla olika. Du kan behöva mer än bara en strategi för att bekämpa sockersuget. Du kanske märker att en sak är perfekt under en vecka, bara för att behöva prova något helt annat nästa vecka. Det är viktigt att ha en hel ”låda med trick” att prova. För att stoppa sötsuget behöver du hitta det som fungerar för just dig.

Sist men inte minst: var inte för hård mot dig själv. Det kan ta tid att lära sig hantera sitt sötsug och bli fri från socker. Alla förändringar är svåra – oavsett om vi pratar om världsekonomin eller om ditt eget ätande. Att lyckas bli av med sötsuget helt är väldigt individuellt och socker påverkar oss alla på många olika sätt. Det finns också olika tabletter mot sötsug ifall du har allvarligare problem, prata då först och främst med din läkare.

Följ Elwira på Facebook

Om du vill läsa fler intressanta artiklar i framtiden!