Hur du kan gå ner i vikt med promenader


Många försöker hitta genvägar till viktminskning. Men faktum är att om du vill gå ner i vikt så måste du antingen börja röra dig mer eller äta mindre. För ett snabbare och mer långsiktigt resultat bör du kombinera båda delar. Som tur är så finns det många olika sätt att börja röra sig på. Att börja röra sig mer måste inte betyda att du ska springa dig genomsvettig eller börja lyfta tunga vikter på ett gym. Man kan enkelt gå ner i vikt med promenader om man bara tar första steget. Det räcker med små justeringar i dina vardagliga rutiner för att få mer motion och börja bränna kalorier.

Promenader har många fördelar

Att gå på en enkel promenad kan verka meningslöst men faktum är att det finns en stor mängd positiva effekter som kanske inte alla tänker på. Först och främst är det den enklaste träningsformen som varken kräver ombyte eller utrustning, vem som helst kan enkelt bege sig ut och gå en runda. Förutom motion, bättre kondition och starkare benmuskler så finns det andra fördelar och positiva effekter på din hälsa och ditt välmående.

  • Minskad stress
  • Bättre immunförsvar
  • Sänker blodtrycket
  • Stabiliserar blodsockret
  • Leder och ligament smörjs

Detta betyder också att risken för att få t.ex. diabetes eller hjärt- och kärlsjukdomar minskar. Du kommer dessutom märka skillnad på både sömn och humör. Så länge du använder bra skor och inte går på alltför ojämnt underlag så är risken för skador när du är ute och går väldigt låg.

Miljö spelar roll

Var du väljer att gå dina promenader har en stor påverkan på både hälsa och resultat. En promenad kan vara ett snabbt ärende i innerstaden eller en lång vandring ute i naturen. För att få så många positiva effekter som möjligt bör du sträva efter att gå i en lugn och trygg miljö där du kan undvika tankar som gör att du känner dig stressad. Detta tillsammans med frisk luft och solsken gör att du mår bättre och får ett sug efter att göra om det.

När du går har även sina för- och nackdelar. Väljer du att gå en promenad direkt på morgonen så har du ytterst lite kolhydrater kvar i kroppen, vilket i sin tur leder till snabbare fettförbränning. Det tidiga ljuset på morgonen signalerar dessutom till kroppen att det är en ny dag som väntar och i kombination med den friska luften blir det en perfekt start på dagen och du piggnar till ordentligt.Promenad i naturen

Att gå mitt på dagen när solen skiner som mest är ett enkelt sätt att få sin dagliga dos av D-vitamin samtidigt som du motionerar.

En kvällspromenad kan vara den bästa sömnmedicinen då kroppen känner att ljuset börjar avta och ställer in sig på sömn.

Om det är varmt eller kallt ute har också betydelse. Genom att gå i ett kallare väder måste kroppen göra sig av med mer energi för att hålla sig varm. Fettförbränningen ökar med ungefär femton procent om du går när det är kallt.

Så många kalorier bränner du genom att promenera

Långsam
Normal
Snabb
Till vänster hittar du ett enkelt verktyg för att skaffa dig en överblick över hur många kalorier du kan bränna genom att gå promenader. Ange ditt tempo, din vikt i kilogram, tiden i minuter och tryck räkna. Därefter ser du det ungefärliga antalet kalorier du bränner. Men vilka resultat vi får i verkligheten är väldigt individuellt. Du kan gå ner allt ifrån ett halvt kilo till två kilon i veckan, beroende på hur mycket du väljer att gå.

Att hålla ett högt tempo är viktigt ifall du är ute efter att bli av med bukfett. Studier visar på att de som håller ett högre tempo bränner bukfett i mycket högre utsträckning, trots att de gör av med lika många kalorier som den som går långsammare. Att gå ner i vikt snabbt med promenader är absolut ingen omöjlighet.

Tips och variationer

Det bästa du kan göra för att motivera dig själv och göra dina promenader roligare är att skaffa dig en promenadkompis. Att fastna i ett samtal och fokusera på något annat är det bästa för att få tiden att gå fortare. Att skapa rutiner tillsammans med andra ökar både din motivation och prestation.

Om du vill förbättra din hållning så kan du använda dig utav vandringsstavar. På detta sätt stärker du både mage- och ryggmuskler samtidigt som dina leder avlastas. Du kan växla mellan att gå med och utan stavar olika dagar för att variera din träning.

Vill du fokusera mer på dina benmuskler så kan du istället gå i uppförsbackar. Även intervaller är bra träning och gör att dina ben får arbeta hårdare i perioder. Du bör dock undvika asfalt och annat hårt underlag, du bör sträva efter ett någorlunda mjukt underlag.

Schema för nybörjare

Ifall du inte redan är fysiskt aktiv men vill börja motionera så är promenader ett utmärkt sätt att börja röra sig på. Men gör inte det klassiska misstaget att försöka förändra allting över en natt, börja lugnt och sätt upp rimliga mål. Är du bara ute efter allmän motion så spelar det inte så stor roll vilket tempo du går i. Är du däremot ute efter att gå ner i vikt, så effektivt som möjligt, så bör
du försöka hålla ett så högt tempo som möjligt. Du vet att du håller ett bra tempo när kroppen blir varm och du känner en andfåddhet.promeneraDet handlar om att försöka skapa en vana. Börja med att gå tjugo minuter varannan dag och se till att hålla tempot uppe. Efter några veckor när du börjar känna av de positiva effekterna så kommer det bli lättare allteftersom att gå längre och oftare. Det sägs att alla människor bör gå cirka tiotusen steg om dagen, för att lyckas gå ner riktigt mycket i vikt bör du sikta på mer. Skaffa dig en stegräknare och sätt upp delmål. Att lyckas gå ner i vikt med promenader handlar om att ta vara på varje tillfälle. Alla steg över tiotusen är en bonus, jaga stegen i vardagen.

Belöna dig själv

En belöning behöver inte betyda onyttig mat. Dels så finns det mängder med goda och nyttiga maträtter att unna sig, men det finns andra saker här i livet som kan fungera som belöning. Du kan till exempel gå på bio, bowla, besöka ett spa eller planera in en konsert eller annan föreställning att kolla på. Att belöna sig med mat, eller att tröstäta, är en dålig vana som du bör försöka arbeta bort ifall du vill gå ner i vikt.