Att gå ner i vikt efter graviditeten

Annons

Att försöka gå ner i vikt efter att man fött barn kan vara en utmaning, men du kan faktiskt tappa dina graviditetskilon utan örter och tillskott. En genomsnittlig kvinna med normalvikt i början av graviditeten tappar bara 80 % av sina graviditetskilon, och en överviktig kvinna tappar bara 60 % av sina graviditetskilon. Att komma tillbaka till din vikt innan graviditeten kan hjälpa dig att må bättre, ge dig mer energi för att ta hand om ditt barn, och undvika några av de risker för hälsan som uppstår om du är överviktig eller lider av fetma.

Steg 1

Avgör huruvida du är fysiskt redo att gå ner i vikt efter graviditeten. Enligt webbplatsen Baby Center bör du vänta 6 – 8 veckor efter födseln innan du börjar banta.

Steg 2

Bestäm en målvikt. Om du hade en hälsosam vikt innan din graviditet kan du ha detta som mål. Om du var överviktig innan du blev gravid kan du rådfråga din läkare eller barnmorska för att hitta en hälsosam vikt med hänsyn till din längd och din ålder.

Steg 3

Ät mellan 1 800 – 2 200 kalorier per dag om du ammar, för att säkerställa att ditt barn får i sig tillräckligt med näring. Ät minst 1 200 kalorier per dag om du inte ammar. Båda dessa intervall kommer låta dig tappa 0,5 – 1 kilo per vecka, vilket är tillräckligt för att du snabbt ska kunna komma i form efter graviditeten. Ditt kaloribehov kan variera lite, så rådfråga din läkare eller dietist gällande hur många kalorier just du behöver för en hälsosam viktnedgång.

Steg 4

Planera tre måltider med lågt kaloriinnehåll, som har naturliga råvaror istället för processad mat. Ät en naturlig frukost i stil med klippta havregryn, kli, flingor med klippt vete, eller omeletter med äggvita. Ät en lunch som består av fullkornsbröd och wraps, kyckling eller mat från havet, gröna sallader, och frukt. När du ska äta middag bör du fylla halva tallriken med grönsaker och frukt, en fjärdedel med smalt protein, och en fjärdedel med fullkorn. Du bör inte äta allt vad du känner för när du är gravid.

Steg 5

Undvik mat med högt kaloriinnehåll som inte mättar. Att äta dessert, choklad, godis, chips och stekt eller friterad mat gör det svårt att äta så få kalorier som behövs för viktnedgång. Välj frukt med få kalorier till dessert, och ugnsbakad potatis eller ugnsbakade pommes frites istället för friterad mat.

Steg 6

Träna lite varje dag. Ta en barnvagnspromenad, eller använd lunchrasten som ett tillfälle att ta en lång promenad. Lyft vikter varannan dag, medan barnet sover, eller direkt på morgonen.

Steg 7

Väg dig en gång i veckan. Att regelbundet ställa dig på vågen låter dig hålla koll på din framgång och säkerställa att du håller en hälsosam takt efter att du fött barn.

Varningar

  • Ät fler kalorier om du börjar tappa mer än ett kilo i veckan.
  • Följ alltid din läkares rekommendationer gällande viktnedgång efter graviditet.

 

Annons