Naturliga huskurer mot halsbränna

Annons

Halsbränna är mycket vanligt, särskilt ifall du är gravid, och är mycket obehagligt. Tillståndet uppstår när magsyra letar sig upp i matstrupen. Det kan kännas som om någon har tänt en liten brasa i bröstet, som bränner ända upp till nacken, ett mycket obehagligt symptom. Varför man får halsbränna kan bero på en rad olika saker. Men ofta är det kopplat till dålig kost, för mycket kaffe, stress och rökning.

Du känner säkert till att medicin kan lindra halsbrännan, men naturliga huskurer mot halsbränna och livsstilsförändringar kan vara ett annat sätt att uppnå lindring.
En vanlig ”naturlig” huskur mot halsbränna är kalcium. Det är också den aktiva ingrediensen i många syrabindande medel.

Om du äter medicin som godis och upplever halsbränna flera gånger i veckan, eller om du använder mediciner i mer än två veckor, är det dags att uppsöka läkare och söka hjälp mot halsbrännan. Du kan lida av GERD – gastroesofageal refluxsjukdom. Frekvent återkommande halsbränna kan leda till långvariga problem. Det kan orsaka inflammation och förträngningar i matstrupen, och i vissa ovanliga fall kan det till och med leda till cancer. Att hitta en lösning på problemet kan förhindra många komplikationer i framtiden.

Vad hjälper då mot halsbränna? Här är en genomgång av andra vanliga huskurer som är bra mot halsbränna, och bevis på deras effektivitet.

Fungerar örtbaserade kurer mot halsbränna?

Det finns inte mycket forskning gällande örtpreparat mot halsbränna. Merparten av forskningen fokuserar på produkten Iberogast, som tillverkas med nio olika örter. Dessa inkluderar:

  • Angelikarot
  • Kummin
  • Senapsfrö
  • Tysk kamomill
  • Svalört
  • Citronmeliss
  • Lakrits
  • Mariatistel
  • Pepparmint

Vissa studier visar att Iberogast kan reducera halsbränna. Det framgår dock inte vilka av örterna som faktiskt lindrar symtomen. Pepparmintolja kan faktiskt förvärra halsbränna, så det är inte bra att använda produkten om du lider av GERD.

Finns det andra naturliga behandlingar mot halsbränna?

Det nämns ibland att melatonin, ett ämne som används för att främja sömn, skulle kunna lindra halsbränna. Forskarna är dock oense om det är effektivt för just detta eller för andra gastrointestinala symtom.

Innan du bestämmer dig för att prova ett örtpreparat eller tillskott bör du rådfråga din läkare. Vissa tillskott kan ha bieffekter eller störa mediciner som du redan använder.

Kan mjölk hjälpa mot halsbränna?

Du har kanske hört att ett glas mjölk kan lindra halsbränna. Även om det är sant att mjölk tillfälligt kan dämpa halsbränna innehåller mjölk näringsämnen – särskilt fett – som kan stimulera magen och få den att producera mer syra.

Även om mjölk inte är en perfekt lösning på halsbrännan är det en rik källa till kalcium, som stärker benen. Prova smalare mjölk och överdriv inte. Drick inte mer än 2 deciliter åt gången, som ett mellanmål. Att fylla magen till dess bredd kan förvärra halsbrännan.

Är tuggummi effektivt för att lindra halsbränna?

Det kanske låter konstigt, men tuggummi stimulerar produktionen av saliv, som verkar som en barriär mot syran. Att tugga tuggummi får dig dessutom att svälja oftare, vilket trycker undan den obehagliga syran från din matstrupe och kan hjälpa dig att bli av med halsbrännan, åtminstone tillfälligt. Se bara till att du väljer ett sockerfritt tuggummi, så att du skyddar tänderna.

tuggummi

Lindra halsbrännan hemma

Ett par enkla strategier och tips mot halsbränna:

Tänk på vad du äter

Undvik specifik mat som utlöser halsbrännan, och var försiktig med pepparmint, koffein, läsk, choklad, citrusfrukter och juicer, tomater, lök, och mat med högt fettinnehåll. Ät mer fiber för att hålla igång matsmältningskanalen och göra den friskare. Minska även portionsstorlekarna. Prova att äta fem till sex små måltider per dag istället för tre stora. Att äta för mycket på en gång är en vanlig anledning till att halsbränna uppstår.

Tänk på när du äter

Sluta äta två till tre timmar innan du lägger dig, så att magen får en chans att tömmas innan du lägger dig ner.

Tänk på hur du äter

Ät långsamt och ta mindre tuggor.

Gå ner i vikt

Överflödigt fett kan trycka mot magen och tvinga upp syran i matstrupen. Håll en god kost och ett träningsprogram för att tappa extra kilon.

För dagbok

Skriv ner det du äter och när symtomen uppstått, så att du kan se vad som utlöser halsbrännan och undvika denna mat.

Kasta cigaretterna

Att röka kan reducera effektiviteten hos de muskler som bevarar syran i magen. Av denna anledning, och många andra hälsorelaterade skäl, är det alltid bra att sluta röka.

Lossa bältet

Kasta de fastklistrade jeansen. Åtsittande kläder utsätter magen för extra tryck.

Res dig upp

Lägg tjocka träbitar under sängen för att höja huvudet med cirka 15 centimeter – men strunta i att höja kuddarna, för det påverkar inte halsbrännan.

 

Annons